Ursprung och arv

Ursprung och arv

Kvalitet kombinerat med moderna produktionsmetoder och traditionellt Mellan-Österbottniskt kunnande är de grundläggande idéerna i Linex-Boat Oy, som drivs av familjen Lindkvist.

På 1920-talet började Sivert Lindkvist bygga arbets- och fiskebåtar i trä. När Siverts söner Rude och Sven kom med i företaget, inleddes tillverkningen av fritidsbåtar i glasfiber.

Rude and Sivert Lindkvist Rude and Sivert Lindkvist

Ett traditionellt familjeföretag som ständigt utvecklas

Under åren som gått har familjen Lindkvist byggt över 4000 glasfiberbåtar i 6-15 m klassen. Båtarna har varit nöjes-, arbets-, statliga- och beredskapsbåtar.

All den kunskap och de erfarenheter som familjen erhållit under årens gång nyttjas vid tillverkningen av de nuvarande Nord Star båtarna. De moderna produktionsanläggningarna på Linex-Boat, erfarenheterna och den yrkeskunniga personalen gör Nord Star båten till en hållbar och stilren båt för den krävande köparen.

Båtbyggeri i Kust-Österbotten

Karleby, liksom andra delar av Kust-Österbotten har i århundraden varit ett område där det byggs fartyg och båtar. Härifrån har befolkningen i tiderna seglat till Stockholm och där gått ombord på skonare och fregatter som seglat vidare ut på världshaven. Kustbefolkningen har alltid levt i samspråk med havet.

The Ostrobothnia area at the turn of the 20th century The Ostrobothnia area at the turn of the 20th century

De människor som bor vid kusten har lärt sig samexistera med havet. Många fiskare byggde sina egna fiskebåtar, och i takt med att deras kunskaper växte, spreds även deras rykte som skickliga båtbyggare.

Detta hände även för Sivert Lindkvist, han fick ett rykte om sig att vara en skicklig konstruktör. Han blev ombedd att göra båtar åt andra och beslutade då att forsätta med båtbyggandet.

Siverts arv och fartens förtjusning

Siverts kunskap fördes vidare till sonen Rude, och förutom båtbyggeri var han också förtjust i fart. Rude var mycket intresserad av båtracing och av den anledningen specialiserade han sig på snabba båtar.

"Nuförtiden får man nästan en tår i ögat när man möter en gammal träbåt "snipa" och hör det välbekanta ljudet av Olympia motorn. Att man fortfarande ser dessa båtar, byggda för flera årtionden sedan, är en bekräftelse på den djupa omsorg folk har för båtar byggda här", säger Olli Lindkvist, verkställande direktör för Linex-Boat och son till Rude.

Olli påbörjade sin båtbyggarkarriär i glasfiber-eran. Men tiderna ändrar, kanske nästa generation kommer att se tillbaka på den tiden och minnas hur deras förfäder byggde båtar i glasfiber.

  • Tidslinje

  • 1920

    Sivert Lindkvist börjar träbåtar i kust-Österbotten.

  • 1947

    Siverts son Rude kommer med i företaget. De börjar bygga större arbetsbåtar i trä.

  • 1959

    Rudes tävlingsbåt gör otroliga 55 knop.

  • 1968

    Rude färdigställer en beboelig daycruiser som gör 40 knop. Rudes son Olli hjälper till med byggandet.

  • 1984

    Den första glasfiberbåten, Sea Star 660 DC, produceras. Olli går med i företaget.

  • 1992

    Företaget börjar producera Waterman livbåtar.

  • 1998

    Tillverkningen av den första Nord Star båten startas.

  • 2000

    Linex-Boat Oy börjar erövra världen, den första Nord Star båten säljs till Sverige.

  • 2003

    Nord Star utbudet utvidgas till modellerna Nord Star 24, 26, 28 och 31. Simon, Ollis son, medverkar på testkörningar och mässor.

  • 2008

    Nya modeller tillkommer, Nord Star 32, 34, 37 och 40. Olli väljs till Finlands främsta företagsledare.

  • 2010

    Simon ansluter sig till Linex-Boat Oy som båtdesigner.

  • 2014

    Simon blir delägare i Linex-Boat Oy. De första utombordsmodellerna lanceras.

  • 2016

    Världspremiär för Nord Star 49 SCY.

  • 2018

    Nya nord Star 42 och Sport 25 modellerna lanseras.

  • Och resan fortsätter…

Skaffa din egen Nord Star