Ursprung och arv

Ursprung och arv

Kvalitet kombinerat med moderna produktionsmetoder och traditionellt Mellan-Österbottniskt kunnande är de grundläggande idéerna i Linex-Boat Oy, som drivs av familjen Lindkvist.

Sivert Lindkvist började bygga båtar på 1920-talet, han startade med arbets- och fiskebåtar i trä. När hans söner Rude och Sven kom med i företaget, började de tillverka fritidsbåtar i glasfiber.

Rude and Sivert Lindkvist Rude and Sivert Lindkvist

Ett traditionellt familjeföretag som ständigt utvecklas

Familjen Lindkvist har byggt fler än 4000 glasfiberbåtar i 6-15 m klassen, inklusive nöjes-, arbets-, statliga- och beredskapsbåtar.

All den kunskap och de erfarenheter som familjen erhållit under årens gång nyttjas vid tillverkningen av de nuvarande Nord Star båtarna. De moderna produktionsanläggningarna på Linex-Boat, konstruktionen och den motiverade personalen gör Nord Star båten till en hållbar och stilren båt för den krävande köparen.

Båtbyggeri i Kust-Österbotten

Karleby, liksom andra delar av Kust-Österbotten har i århundraden varit ett område där det byggs fartyg och båtar. Härifrån har bönder i tiderna seglat till Stockholm och där gått ombord på skonare och fregatter som seglat vidare ut på världshaven. Kustbefolkningen har lärt sig att leva i samspråk med havet.

The Ostrobothnia area at the turn of the 20th century The Ostrobothnia area at the turn of the 20th century

De människor som bor vid kusten har lärt sig samexistera med havet. Många fiskare byggde sina egna fiskebåtar, och i takt med att deras kunskaper växte, så växte även deras rykte som skickliga båtbyggare.

Detta hände även för Sivert Lindkvist, han fick ett rykte om sig att vara en skicklig konstruktör. Han blev ombedd att göra båtar åt andra och beslutade då att forsätta med båtbyggandet.

Siverts Erbe und Faszination der Geschwindigkeit

Siverts kunskap fördes vidare till sonen Rude, och förutom båtbyggeri var han också förtjust i fart. Rude var mycket intresserad av racing med båtar och av den anledningen specialiserade han sig på snabba båtar.

Nuförtiden får man nästan en tår i ögat när man möter en gammal träbåt "snipa" och här det välbekanta ljudet av Olympia motorn.

"Att man fortfarande ser dessa båtar, byggda för flera årtionden sedan, är en bekräftelse på den djupa omsorg folk har för båtar byggda här", säger Olli Lindkvist, verkställande direktör för Linex-Boat och son till Rude.

Olli påbörjade sin båtbyggar karriär i glasfiber-eran. Men tiderna ändrar, kanske nästa generation kommer att se tillbaka och minnas hur deras förfäder byggde båtar i glasfiber.

  • Tidslinje

  • 1920

    Lindkvist of Central Ostrobothnia starts building wooden fishing and work boats.

  • 1947

    Sivert’s son Rude joins the family business. Work boats become larger, e.g. for harbor use.

  • 1959

    Rude’s racing boat travels an astonishing 55 knots.

  • 1968

    Rude completes his habitable Daycruiser that covers 40 knots. Rude’s son Olli helps with the boat building.

  • 1984

    The first fiberglass boat in the range, Sea Star 660 DC Cabin, is completed. Olli joins the company.

  • 1992

    The company starts the production of Waterman lifeboats.

  • 1998

    The manufacture of the Nord Star molds starts.

  • 2000

    Linex-Boat starts to conquer the world – the first Nord Star boat is sold in Sweden.

  • 2003

    New models in the Nord Star range: Nord Stars 24, 26, 28 and 31. Simon, Olli’s son, joins the test rides as second skipper and participates at fairs.

  • 2008

    New models in the Nord Star range: Nord Stars 32, 34, 37 and 40. Olli is selected as the best executive in Finland in 2008.

  • 2010

    Simon joins the team as a boat designer.

  • 2014

    Simon becomes a partner. The first outboard models in the Nord Star range.

  • 2016

    Launch of the new Nord Star 47 SCY.

  • Och resan fortsätter…

Skaffa din egen Nord Star