Historia

Historia

Korkeatasoinen Keskipohjalainen laatu ja nykyaikainen tuotanto-ajattelu ovat Linex-Boat Oy:n perusajatukset, joita Lindkvistin perhe yhtiössä vaalii.

Sivert Lindkvist aloitti veneenrakennuksen 1920-luvulla tehden puusta kalastus- ja työveneitä. Kun pojat Rude ja Sven tulivat mukaan, alettiin tehdä huvi-veneitä myös lasikuidusta.

Rude and Sivert Lindkvist Rude and Sivert Lindkvist

Alati kehittyvä perinteikäs perheyritys

Lindkvistit ovat rakentaneet yli 4000 GPR- venettä 6-15 m luokassa sisältäen huvi-, työ-, viranomais-, ja pelastusveneitä.

Nykyiseen Nord Star Patrol venemallistoon on yhdistetty suvun koko ammattitaito. Linex-Boat Oy:n modernit tuotantotilat, rakennustavat ja motivioitunut henkilöstö tekevät tyylikkäästä ja kestävästä Nord Star Patrol mallistosta erinomaisen venevalinnan vaativimmillekin asiakkaille.

Keskipohjalaista veneenrakennusta

Kokkola, niin kuin koko Pohjanmaan ruotsinkielinen rannikkoseutu, on vuosisataista laivojen ja veneiden rakennusaluetta. Sieltä ovat lähteneet talonpojat purjehduksilleen Tukholmaan. Sieltä on varustettu kauppiaiden uljaat kuunarit ja fregatit valtamerten taakse. Rannikon ihmiset ovat oppineet tulemaan toimeen ja elämään meren kanssa. Se on antanut heille elannon tavalla tai toisella.

The Ostrobothnia area at the turn of the 20th century The Ostrobothnia area at the turn of the 20th century

Luonnollisin suunta on ollut ulapalle, kun on lähdetty leivän perään. Pääelinkeinona on tietenkin ollut kalastus. Kalastaja on itse kutonut verkkonsa ja veistänyt veneensä isiltä opitun taidon mukaan. Mutta kuten nykyisinkin, erikoistuminen tunnettiin jo viime vuosisadalla.

Näin kävi Sivert Lindkvistille, joka tunnettiin taitavana veneentekijänä. Häneltä tultiin kysymään venettä, ja niinpä hän lopulta päätti jäädä kokonaan niitä tekemään.

Sivertin perintö ja vauhdin hurmaa

Sivertin oppi siirtyi pojalle, Rudelle, mutta pojat ovat poikia, ja veneenveiston lisäksi häntä kiinnosti vauhti. Rude ajoi veneellä mielellään kilpaa ja sen vuoksi hän erikoistui nimenomaan nopeisiin veneisiin.

Sodan jälkeen moottoreista oli kova pula, niitä hankittiin vaikka kiven silmästä. Eräskin mahongista rakennettu uljas pikamenijä sai voimansa amerikkalaisen syöksyveneen moottorista.

Tältä kasvualustalta syntyivät Sea Starit, joissa nopeuteen ja asuttavuuteen yhdistyy vuosikymmenien ammattitaito ja veneenrakennuksen perinteet. Melkein kyynel nousee silmään, kun joskus vielä tulee merellä vastaan aito “snipa”, josta kuuluu vanhan Olympian tuttu puksutus. Ikää näillä veneillä täytyy olla jo kymmeniä vuosia, mutta silti niitä vielä tapaa.

"Se on myös osoitus siitä, millaisella huolella täällä veneitä vaalitaan" - sanoo toimitusjohtaja Olli Lindkvist, Ruden poika. Olli on itse aloittanut veneenrakennuksen lasikuitukaudella, mutta niin veneily kehittyy. Ehkä seuraava sukupolvi taas muistelee, miten isät aikanaan vielä tekivät veneitä lasikuidusta.

  • Aikajana

  • 1920

    Keskipohjalainen Sivert Lindkvist aloittaa puisten työ- ja kalastusveneiden rakennuksen.

  • 1947

    Sivertin poika Rude tulee mukaan toimintaan. Työveneistä aletaan rakentamaan suurempia, mm. satamakäyttöön soveltuvia.

  • 1959

    Ruden kilpavene saavuttaa hämmästyttävän 55 solmun vauhdin.

  • 1968

    Rude saa valmiiksi asuttavan Daycruiser hupiveneen, jonka maksiminopeus on 40 solmua. Ruden poika Olli on mukana auttamassa.

  • 1984

    Malliston ensimmäinen lasikuituvene, Sea Star 660 DC Cabin, valmistuu. Olli tulee mukaan yritykseen.

  • 1992

    Yritys aloittaa Waterman pelastusveneiden rakennuksen.

  • 1998

    Nord Star:n tuotanto alkaa.

  • 2000

    Linex-Boat aloittaa maailmanvalloituksen - Ensimmäinen Ruotsiin myyty Nord Star vene menee kaupaksi.

  • 2003

    Nord Star mallistoon tulee uusia veneitä. Nord Star 24, 26, 28 ja 31. Ollin poika Simon osallistuu koeajoon.

  • 2008

    Nord Star mallisto laajenee entisestään. Nord Star 32, 34, 37 ja 40. Olli valitaan vuoden yritysjohtajaksi 2008.

  • 2010

    Simon liittyy mukaan toimintaan suunnitelijan rooliin.

  • 2014

    Simonista tulee osakas. Ensimmäinen perämoottorilla varustettu Nord Star.

  • 2016

    Uusi Nord Star 47 SCY saadaan vesille.

  • Ja tarina jatkuu…

Hanki itsellesi Nord Star